Senin, 15 Desember 2008

dari kita untuk kita

KabarIndonesia - Sinopsis Diva Kartika ialah seorang Diva popular yang berasal dari Malaysia,. Dia seorang yang berjaya diseluruh dunia dan amat diminati orang jutaan peminat di tanah airnya. Dibalik kejayaan gemilangnya tersembunyi sebuah kisah yang sedih. Dimana sekalipun Kartika berada, semua peminatnya ingin meluangkan masa bersamanya. Dalam situasi ini, Kartika hanya inginkan seorang memahami isi hatinya yaitu ibunya. Ibunya tidak ingin bertemu maupun berbicara dengannya sama sekali.
Kartika telah melarikan diri dari rumah untuk mengejar impiannya demi mencapai kejayaan dan mencari uang bagi kesejahteraan keluarganya dan sekarang dia telah mencapai segala impiannya. Ibu Kartika tidak mau mengampuni karena Kartika adalah sebab untuk menyakiti perasaan dan hati bapanya yang telah meninggal dunia selepas Kartika melarikan diri. Bapa Kartika suatu ketika dahulu pernah memiliki sebuah sekolah musik tradisional dikampungnya. Bapanya ketika itu telah mempunyai cita-cita untuk Kartika dan anak muridnya yang paling cemerlang yaitu Arman untuk menjadikan sekolah itu terkenal di dunia. Selain itu, bapanya ketika itu telah berhasrat untuk menjadikan Arman sebagai menantunya. Kartika yang tidak ingin melihat keluarganya sengsara dan mengambil keputusan dengan niat baik untuk pergi ke bandar dan menolong keluarganya. Dengan duit yang akan dicari oleh Kartika, dia pasti ia akan menolong keluarganya untuk hidup sejahtera. Tetapi, Kartika lupa, keputusannya akan menyakiti hati dan menghancurkan harapan bapanya. Ibunya percaya bahawa Kartika adalah penyebab kematian bapanya tidak ingin menerima Kartika sebagai anaknya.

Setelah beberapa tahun Kartika pulang ke Kuala Lumpur untuk sebuah konser, ramai berfikir yang kariernya telah berakhir di luar negeri dan ada yang lain berpendapat dia mempunyai motif lain di Malaysia. Selepas kejayaan konsernya di Malaysia, Kartika pulang ke kampungnya untuk membujuk dan meminta ampun kepada ibunya. Akan tetapi usahanya telah gagal untuk memujuk ibunya. Selepas kejadian itu, Kartika pergi bertemu dengan cinta pertamanya, Arman. Arman adalah satu-satunya orang yang pernah dicintai oleh Kartika. Arman yang berhati baik menolong membujuk hati Kartika dan memberitahunya supaya dia kembali dan mengambilalih sekolah ayahnya dan menjadikan hasrat arwah ayahnya tercapai dan ia pasti akan meredakan kemarahan ibunya terhadap Kartika. Arman juga memberitahu yang inilah satu-satunya peluang yang mereka miliki untuk merealisasikan impian yang telah terkubur bersama bapanya.

Dengan hanya dua anak murid dari sekolah bapanya dan dua lagi remaja yang Kartika kenal, dia bermula untuk melatih mereka berempat dengan menggabungkan aspek seni musik tradisional dengan irama melodi musik modern. Kartika bukan saja memberikan irama yang baru untuk dunia musik malah memberikan gaya dan harapan kepada dunia musik dari kumpulan yang baru diwujudkan yaitu JIWA. Personil JIWA terdiri Idit, Mera, Eja, dan Jay. Eja yang berasal dari kampung yang sama dengan Kartika sebelum ini pernah berlatih dibawah pimpinan Arman yang dicintainya. Eja bersikap cemburu terhadap Kartika dan memberikannya pelbagai masalah tanpa mengetahui niat sebenarnya. Selepas album pertama JIWA telah berjaya, kumpulan mereka menjadi bintang baru di arena musik tanah air.

Kesemua mereka daripada kumpulan JIWA tidak pasti mengapa Kartika yang sehingga populer bertungkus-lumus ingin menjadikan kumpulan mereka paling populer dan berjaya dan tidak tahu yang Kartika hanya mempunyai sedikit saja masa lagi untuk hidup di dunia ini. Eja yang amat menyintai Arman, mencemburui Kartika karena bepikir Kartika hanya ingin menipu Arman untuk mendapatkan nama baik untuk dirinya sendiri daripada kejayaan kumpulan JIWA. Eja yang berkepala keras dan bersifat cemburu untuk membalas dendam terhadap Kartika mendapat peluangnya selepas Idayu dari empayar muzik Zack menawarkan peluang keemasaan untuk kontrak rekaman baru bagi kumpulannya. Eja kini perlu berusaha untuk mencuci pikiran kumpulannya untuk mengambil kontrak tersebut. Selepas kejayaan album JIWA, Kartika yang sedang sibuk meyiapkan konser peluncuran JIWA untuk menjadikan imej JIWA dan sekolah ayahnya dikenali di dunia tidak tahu yang rancangannya akan tergendala dan menghadapi masalah yang besar.

Setelah Kartika mengetahui bahawa anak-anak muridnya telah berpaling dari dirinya, Kartika menjadi putus asa dan tahu yang dia tidak menpunyai masa lagi untuk memujuk muridnya untuk kembali kepadanya. Pada saat inilah rahsianya akan terbongkar kepada Rudy dan Siska ( kawan dan pengurus). Selepas mendapat tahu rahasia Kartika, mereka berjanji untuk menolong Arman dan mencari Kumpulan JIWA dan membujuk mereka untuk kembali ke pangkuan jalan. Kartika pergi ke konser JIWA dan memberitahu bahwa mereka tidak boleh membuat persembahan tersebut. Tetapi sebelum Kartika ingin berbuat demikian JIWA akan menjalankan persembahan mereka yang tiada bandingan dalam sejarah musik tanah air.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar